Hermann Nitsch | Natee Utarit | Existence & Senses

HERMANN NITSCH | NATEE UTARIT

EXISTENCE & SENSES

 

AUSSTELLUNGSDAUER:
21. Juli 2017-31. August 2017

Natee Utarit und Hermann Nitsch treffen mit ihren gleicher­maßen intensiven wie differenzierten Interpretationen der Verknüpfung von Politik, Gesellschaft und Religion in der zeitgenössischen bildenden Kunst aufeinander. Hermann Nitsch, geboren 1938, als Grandseigneur der österreichi­schen Kunst. dessen Arbeiten mit dem noch immer provo­kanten aktionistischen Deklinieren christlicher Rituale von berückender Eindringlichkeit niemanden unberührt lassen, trifft auf das Werk des thailändischen Künstlers Natee Utarit. geboren 1970 in Bangkok, der die politische angespannte Situation in Thailand in der Tradition europäischer Renaissancemaler festhält. Utarits Malerei knüpft an die westliche Tradition religiöser Altarbilder – wie jene der Renaissancemaler Fra Angelico {1395-1455) oder Paolo Uccello (1397-1475) – an und interpretiert diese aus einer buddhistischen Perspektive. Die Arbeiten nehmen in ihrer symbolischen Bildsprache Bezug auf die gegenwärtigen politischen Umbrüche in Thailand und sind radikal der Gegenwart verbunden.

Gallery Zimmermann Kratochwill presents an encounter between Natee Utarit and Hermann Nitsch, exhibiting their equally intense and sophisticated interpretations of the correlations between politics, society and religion in contemporary art. As the grand seigneur of Austrian art. Hermann Nitsch, born 1938, creates works that remain provocative today: his actionist approach to Christian rituals invokes an intriguing urgency that never fails to make a deep impression on the observer. Here, his work is juxtaposed with the paintings of the Thai artist Natee Utarit, born 1970 in Bangkok, who captures the tense political situation in Thailand in the tradition of European Renaissance painters. Natee Utarit’s works tie in with the Western tradition of religious altarpieces, such as those of Fra Angelico (1395-1455) or Paolo Uccello (1397-1475), interpreting these from a Buddhist perspective. The symbolic pictorial language of Utarit’s oeuvre refers to the current political changes in Thailand, connecting the works to the present day in a radical manner.